Zes manieren voor minder bezorgdheid

Indien stress een factor is in uw leven, bespreek dit met uw arts. Daarnaast zijn er veel manieren om te ontspannen.

Tips voor meer rust en ontspanning

Er is bewijs dat stress een factor kan zijn die een opvlamming of verergering van bestaande psoriasis kan veroorzaken. Veel mensen met psoriasis ervaren stress en spanning vanwege de emotionele en fysieke impact van leven met een huidaandoening. Daarnaast kan stress de ervaring van pijn verhogen, waardoor het nog lastiger is om met psoriasis om te gaan.
Als u merkt dat stress een belangrijke factor is bij uw psoriasis is het verstandig om hier met uw arts over te praten. Misschien kan hij of zij u helpen om beter met stress om te kunnen gaan.
Er zijn verschillende manieren die mensen met psoriasis kunnen helpen om stress en spanning door psoriasis aan te pakken. Hieronder staan enkele tips die nuttig kunnen zijn.

Wanneer u zich goed en vol zelfvertrouwen voelt, is het makkelijker om te gaan met de psoriasissymptomen


Bewust ademhalen, spelen met een huisdier of genieten van de natuur; vele manieren om te ontspannen

1. Diep inademen

Laat een hand op uw buik rusten. Adem diep in via de neus en laat uw buik uw hand wegduwen. Adem daarna langzaam uit via de mond en voel de hand terug gaan. Probeer dit tien keer. Na deze diepe zuchten komt uw lichaam tot rust.

2. Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging is één van de gemakkelijkste en beste manieren om stress aan te pakken. Het stimuleert de aanmaak van gelukshormonen, endorfines genoemd. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen hun geestelijk welzijn al kunnen verbeteren door slechts 20 minuten per week te bewegen - en hoe meer u beweegt, hoe positiever u zich zult voelen. Zoek een sport die u graag doet. Dit zal u helpen om te ontspannen en uw conditie en weerstand te verhogen.

3. Schrijf het van u af

Problemen opschrijven voorkomt dat ze in uw hoofd blijven rondspoken. Het kan ook gemakkelijker zijn om oplossingen te vinden als het probleem op papier staat. Een studie toonde aan dat uw angsten opschrijven vlak voor een stressvolle gebeurtenis (zoals een belangrijke test) u kan helpen u minder gespannen te voelen.

4. Breng tijd door in de natuur

Een goede manier om te ontstressen is de natuur intrekken. Onderzoekers hebben aangetoond dat een poosje wandelen de natuur een positieve invloed kan hebben op uw gezondheid. De voordelen zijn nog groter als u bij het water gaat wandelen, bijvoorbeeld bij een meer of rivier.

5. Speel met een huisdier

Psychologen hebben ontdekt dat mensen met huisdieren zich vaak minder eenzaam, gespannen of bezorgd voelen dan mensen zonder huisdier, en dat ze meer zelfvertrouwen hebben.

6. Richt u op positieve zaken

U zult, net als ieder ander, uw energie moeten verdelen tussen positieve en negatieve zaken in het leven. Probeer wat meer tijd en energie te besteden aan de positieve zaken en bedenk of de negatieve zaken uw inspanningen en tijd waard zijn. Wanneer u zich meer bezig kunt houden met positieve zaken is het makkelijker de moeilijke dingen, zoals een chronische huidaandoening, te accepteren en/of aan te pakken.
Hopelijk zetten sommige van deze tips u aan het denken over hoe u eventuele stress kunt aanpakken. Voel u vrij om hulp te vragen aan uw arts. Hij of zij heeft misschien nog extra tips om beter om te gaan met stress.

Wilt u meer lezen?