Weersta de drang tot krabben

Op lange termijn kan krabben de psoriasis doen verergeren

De jeuk/krabcyclus doorbreken

Als u veel krabt vanwege de jeuk door psoriasis weet u waarschijnlijk al dat krabben u tijdelijk verlichting kan geven maar dat het op de lange termijn meestal de huid nog meer doet ontsteken en de plekken nog pijnlijker kan maken.

Dat kan ervoor zorgen dat u meer stress krijgt door uw psoriasis, waardoor uw symptomen kunnen verergeren. De jeuk/krabcyclus is een bekend verschijnsel bij mensen met psoriasis en er is een aantal manieren om de cyclus te doorbreken.

U moet eerst zorgen dat de jeuk vermindert om de jeuk/krabgewoonte te doorbreken. Afleidingstechnieken kunnen daarbij helpen.

Probeer uzelf af te leiden van de jeuk houd bij wanneer u de neiging hebt te krabben met een dagboek of jeukschrift

Zoek een andere activiteit

Probeer u meer bewust te worden van wanneer u krabt en wat uw jeuk/krabcyclus stimuleert. Houd een dagboek bij en noteer de tijdstippen waarop u eerder krabt en de situaties waarin u krabt – schrijf op of uw huid echt meer jeukt of dat het een gewoonte is.
U moet eerst zorgen dat de jeuk vermindert, om de jeuk/krabgewoonte te kunnen doorbreken. Afleidingstechnieken kunnen daarbij helpen.
Schrijf op wanneer u krabt - bijvoorbeeld tijdens telefoneren, tv kijken - en zoek een andere activiteit om de jeuk tegen te gaan.
Misschien kunt u wat tekenen, schrijven of een smsje of een what’s app-berichtje sturen naar een vriend(in)?

Inzicht in uw krab-momenten

Er is een speciale techniek, ‘gewoonteomkering’ die helpt om bepaald gedrag, zoals krabben uit gewoonte, aan te passen. Begin met een dagboek te gebruiken, waarin u noteert hoe vaak u krabt. U zult versteld staan van de resultaten. Meestal krabt u vaker dan u denkt.
De volgende keer dat u de neiging hebt om te krabben, probeer dit dan 10 seconden te weerstaan. Het kan wat oefening vragen maar uiteindelijk zal het u wel lukken.
Vervang daarna het krabben door een andere activiteit, bijvoorbeeld door gedurende 30 seconden een vuist te maken. Na 30 seconden is de drang tot krabben meestal voorbij. Dat helpt de cyclus van de gewoonte tot krabben te doorbreken.
Als de jeuk er dan nog is, duw dan met uw vinger op de jeukende plek. Of pak een ijsklontje en duw daarmee op de jeukende plek.
Oefen deze techniek elke dag en na een tijdje zult u merken dat u de drang tot krabben niet meer zo vaak voelt. Samen met het gebruik van verzachtende crèmes, zalven en andere behandelingen, zal dit helpen de jeuk te verminderen. Als u dan de jeukcyclus kunt doorbreken, zult u minder geneigd zijn te krabben.

Wilt u meer lezen?