Goed slapen

Veel mensen met psoriasis ervaren slaapproblemen, bijvoorbeeld door de jeuk of door de bezorgdheid.

Goede nachtrust bij psoriasis

Uit onderzoek blijkt dat mensen met psoriasis zich sneller gespannen of depressief voelen. Ook wijst onderzoek uit dat mensen met psoriasis vaker last kunnen hebben van slaapproblemen. Het probleem is dat slaapgebrek u nog meer gestresst, gespannen of depressief kan maken en het dus moeilijker wordt om uit de vicieuze cirkel van slecht slapen te komen. Bovendien werkt slaapgebrek niet alleen op uw stemming maar ook op andere aspecten van uw leven, van werk tot sociaal leven, seks en relaties. Het goede nieuws is dat u veel verschillende maatregelen kunt nemen om uw regelmatige slaappatroon terug te vinden.

Goed voorbereiden

Zorg ervoor dat uw kamer koel, donker en rustig is, en uw bed comfortabel. Verduisteringsgordijnen en een goed matras hebben een enorme invloed op uw slaapkwaliteit. Probeer de laatste vier uur voor bedtijd ook geen thee of koffie te drinken, en vermijd zware, kruidige maaltijden en alcohol 's avonds want dat kan ook uw slaap verstoren.

Slaap is een belangrijk onderdeel van het genezingsproces omdat slapen lichaam en geest weer oplaadt.


Er zijn meer dingen die u kunt doen om beter te slapen, bijvoorbeeld door uw zorgen van u af te schrijven

Ontspan u

's Avonds tijd maken om tot rust te komen, helpt u om beter te slapen. Ook een warm bad nemen, naar muziek luisteren of een boek lezen kan rust geven. Sommigen merken dat meditatie helpt te ontspannen, terwijl voor anderen ademhalingsoefeningen effectief kunnen zijn. Matig intensieve lichaamsbeweging overdag kan u helpen ontspannen en voor een betere slaap zorgen.

Laat uw zorgen van u afglijden

Wanneer zorgen u wakker houden, is het belangrijk om uw zorgen onder controle te krijgen zodat u beter slaapt. Maak elke avond 20 tot 30 minuten tijd vrij voor uw zorgen en maak een lijst met al uw problemen. Problemen opschrijven voorkomt dat ze in uw hoofd blijven rondspoken. Bovendien lijken ze vaak minder zwaar op papier. Bekijk de volgende dag opnieuw uw lijst en bepaal doelen om de problemen aan te pakken. Als u worstelt met stress, zorgen of spanningen en als u slaapproblemen heeft, kunnen deze eenvoudige tips u misschien helpen. Maar ga altijd naar uw arts als u zich zorgen blijft maken of als u zich depressief of gestresst blijft voelen . Hij of zij kan u beter begeleiden of u doorverwijzen naar een specialist op dit gebied.

Wilt u meer lezen?