Bestrijd de slapeloze nachten

Een goede nachtrust is waardevol

Een goede nachtrust: handige tips

Als u niet goed kunt slapen wanneer uw psoriasis verergert, bent u niet de enige. Onderzoek wijst ook uit dat mensen met psoriasis vaker last kunnen hebben van slaapproblemen. Maar een goede nachtrust is erg belangrijk.
Slaapgebrek kan de kans verhogen dat u zich gestresst, gespannen of neerslachtig voelt. Bovendien werkt slaapgebrek niet alleen op uw stemming, maar ook op andere aspecten van uw leven, van werk, studie en sociaal leven tot seks en relaties.

Bereid uw nachtrust voor


Gelukkig kunt er wel wat aan doen met enkele simpele aanpassingen:
  • Zorg voor een juiste temperatuur in uw slaapkamer. De meeste mensen vinden dat ze beter slapen in een koele kamer.
  • Trek de gordijnen dicht om de kamer donker te houden. Licht verlaagt de spiegels van het melatoninehormoon, dit is een hormoon dat u helpt inslapen. Als het donker is, maakt u meer melatonine aan, waardoor u beter slaapt.
  • Zorg voor een comfortabel bed en schoon en fris beddengoed. Was beddengoed liever niet met wasmiddelen die de huid kunnen irriteren.
  • Houd naast uw bed een verzachtende crème of zalf bij de hand. Zo kunt u, wanneer u wakker wordt deze verzachtende crème of zalf aanbrengen in plaats van te krabben. 
  • Draag geen handschoenen tegen het krabben in bed. Dit zou kunnen helpen, maar handschoenen maken de huid zodanig warm dat u juist meer jeuk krijgt omdat warmte de huid irriteert.

De meeste mensen slapen na een tijdje weer normaal. Probeer u geen zorgen te maken. Door te malen kan het lastiger zijn om een normale slaapcyclus terug te krijgen.


Het is bekend dat veel mensen met psoriasis moeite hebben met in slaap komen. Er zijn veel tips die kunnen helpen met het goed slapen

Ademhalingstechnieken

Als u een slapeloze nacht hebt en gefrustreerd raakt omdat u niet kunt slapen, probeer dan enkele ontspanningstechnieken. Meditatie- en visualisatietechnieken hebben al veel mensen geholpen. Het kan daarom voor u de moeite waard zijn om ze eens te proberen. Adem traag en diep in en tel tot 10. Houd uw adem enkele seconden in, adem uit en tel tot 10. Herhaal dit vijf keer tot u zich kalmer voelt.
Of laat uw gedachten kalmeren. Denk aan een ontspannende kleur, zoals bleekroze, citroengeel of paars. Beeld u in dat deze rustgevende kleur u omringt.
U kunt uzelf ook afleiden met meditatie. Een van de gemakkelijkste manieren om te mediteren, is u concentreren op een woord met één of twee lettergrepen, bijvoorbeeld: SLAAP RUSTIG. Blijf dit herhalen op het ritme van uw ademhaling. Met wat oefening zult u merken dat u uw gedachten gemakkelijker en sneller kunt uitschakelen en tot rust kunt brengen.
Een andere tip is 20 tot 30 minuten 'zorgentijd' uittrekken. Doe dat een paar uur voordat u naar bed gaat. Schrijf dan alle zorgen of problemen op. Problemen op deze manier opschrijven, voorkomt dat ze in uw hoofd blijven rondspoken en u wakker houden. Als u ze op papier ziet, kan dat helpen om de dingen in hun juiste verhoudingen te zien.

Probeer niet te stressen

Ten slotte is het belangrijk dat u uzelf tijd geeft en u niet te veel zorgen maakt. De meeste mensen slapen na een tijdje weer normaal. Maak u niet druk want dat kan het lastiger maken om een normale slaapcyclus terug te krijgen.

Wilt u meer lezen?